הוצאה לאור שרוצה להפיק כתב יד

פעמים רבות מחליטה הוצאה לאור אם לקבל את כתב היד או לא. מובן שהחלטה זו מושפעת משיקולים שונים והעיקריים שבהם איכות כתב היד והפוטנציאל המסחרי שלו. אולם קיימת תופעה שבה לא כל סופר ששולח את כתב ידו אל ההוצאה לאור באמת מאמין בספרו, באמת מחובר אל מה שכתב, באמת רוצה להוציאו לאור, גם אם כתב משהו יוצא דופן. כך יוצא שלא כולם הם באמת סופרים מבטן ומלידה, וכי הם התגלגלו איכשהו לכתיבת הספר.

נסביר זאת. יש סופרים שהחליטו יום אחד, כאשר רוח היצירה עברה בהם, לכתוב סיפור ילדים קצר באישון הלילה. הם עבדו עליו חצי שעה, אולי שעה, וכעבור יומיים שלחו אותו אל הוצאה לאור. האם באמת כותבים אלו מחוברים למה שכתבו? האם באמת מעניין אותם ספרם? האם הם רוצים להשקיע כספית בו במידת הצורך? אם מחבר אינו מעוניין כלל להשקיע כספית בספרו, הוא לא באמת סופר וכתב ידו חשוב לו כמו קליפת השום. 
עשו ניסוי קטן. זה עתה סיימתם לכתוב רומן חדש או סיפור ילדים מעניין ואתם רוצים לשלוח את ספרכם אל הוצאה לאור. האם תשקיעו בו כספית במידת הצורך? האם תרצו לראות אותו על המדף בחנויות הספרים? אם התשובה חיובית, אז כנראה כתב ידכם חשוב לכם ואתם באמת מעוניינים להיות סופרים ולהגשים חלום. אך אם לא, כנראה תחום הספרים לא באמת מעניין אתכם.
לעתים הוצאה לאור מחליטה לממן באופן מלא את כתב היד, וזאת אם היא חושבת שאכן יש כאן ביצת זהב ממשית. אך לעתים, כדי לא לקחת סיכונים גדולים מדי, מבקשת ההוצאה לאור השתתפות סמלית מן המחבר. במצב זה רבים אצים אל המציאה ומעוניינים לסגור חוזה עם ההוצאה לאור. אך אם כתב היד לא עבר את שלבי הלקטורה (מה שקורה פעמים רבות), האם המחבר יהיה אז מוכן לממן לחלוטין את כתב ידו אצל הוצאה לאור הגובה כסף?
רבים – לא. כתב היד לא באמת אכפת להם ואין הם מעוניינים להשקיע בו. את ההשקעה שיעשו אחרים, לא הם. מכאן נשאל, אם המחבר אינו מעוניין להשקיע כסף בכתב ידו, מדוע שהוצאה לאור צריכה לעשות זאת? אולי הוא יודע משהו שההוצאה לאור אינה יודעת? אם הוא באמת אינו מעוניין להשקיע בספרו, אז כנראה שהוא יודע על מה הוא מדבר. כך שלעתים תגובת המחברים מעידה על איכות כתב ידם, על האמונה בו ועל חוסר רצונם להוציאו לאור. 
לעתים הוצאה לאור טועה בשיקוליה ומוציאה לאור ספרים לא טובים. וזה קרה הרבה בהיסטוריה. כל אחד טועה, גם הוצאה לאור ותיקה ומיומנת. אבל לעתים המחבר עוזר לה בהחלטותיה. הוא לא באמת מעוניין להוציא את הספר לאור. 
מה שמעניין הוא שגם אם כתב היד איכותי ובעל פוטנציאל, עדיין יהיו כאלה שאינם מעוניינים להשקיע בו כסף כלל. מה זה אומר לגביהם? המסקנה – הספר לא חשוב להם, הוא לא באמת מעניין אותם, ועדיף שלא ישלחו כלל את הספר אל הוצאה לאור.
להיות סופר זו תשוקה, זה יעד, זה חזון, זו מטרה. אף הוצאה לאור לא מעוניינת בסתם סופרים שכתבו משהו איכשהו באישון לילה. הוצאה לאור מחפשת סופרים מחויבים, רציניים, כאלה שרוצים להגשים את חלומם. לצערנו לא כולם כאלה.
לסיכום, הוצאה לאור, כמו הדובדבן, מחפשת כתבי יד איכותיים להשקיע בו לחלוטין או לבקש מן המחבר השתתפות סמלית במידת הצורך, אך אם מחבר לא עבר את שלב הלקטורה, וזה קורה הרבה, יחפש נא הוצאה לאור בתשלום (ויש רבות כאלה) ויגשים את חלומו. אל תתנו להוצאה לאור לקבוע את עתידכם. גם אם אתם משלמים, ניתן להרוויח המון בעתיד מכל הבחינות.

אלעד יוגב
חוקר תרבות

 

 

הוצאות ספרים


הוצאות ספרים קמו והתפתחו במשך

קרא עוד

הוצאות לאור


הוצאות לאור משגשגות, ולראייה...

קרא עוד

המלצות הצוות


בשנה האחרונה פרסמה הוצאת ספרים

קרא עוד

פרקים ראשונים


כאן ניתן להתרשם מפרקים הראשונים...קרא עוד

פרסמו ספרכם כאן


חדש באתר - פרסום ספרים חדשים ואירוח

קרא עוד
שם:
טלפון:
מייל:
הודעה:
סניף צפון 04-8734066
סניף מרכז 052-5702454