מחקר פעולה על הוצאה לאור

בבואנו לכתוב עבודה זו רצינו להבין יותר את המשמעות של מחקר פעולה בנוגע לשוק הספרים, כיצד עושים אותו והאם מחקר זה הוא המחקר הכי טוב בשבילנו. לשם כך נעזרנו בכמה מאמרים כמו של ד.נונן ושל ויאלס 1991, הדנו כי מחקר פעולה מעוניין לגשר על הפערים שנוצרים בין המחקר התיאורטי לבין הפרקטיקה בתחום של הוצאה לאור.

תוך כדי עבודה ראינו שיש פער ומתח בין השתיים. תפקידו של מחקר פעולה הוא להיכנס לשטח ולהבין את המציאות האמתית. הבנו כי עלינו להתעמת עם השאלות הפדגוגיות ועם הבעיות שצצו מעצם עבודתנו. ניסינו לשלב בין שני מקורות מידע. האחד, הידע הקודם, כלומר מיומנות והבנת המקצוע והשני, ידע שמתקבל – הידע שאנחנו מקבלים מהמציאות החדשנית ולנסות לשלב את שניהם, כך שנוכל להתקדם. מחקר הפעולה הוא המחקר הטוב ביותר בשבילנו מפני שתוצאותיו הן מידיות ושייכות במישרין אלינו לעבודתנו, לתחום חקר הספרים וגם הוצאה לאור ולמחקר הספציפי שלנו.

המתודולוגיה של הוצאה לאור

המתודולוגיה יותר גמישה מאשר מחקר קונבנציונלי. מחקר פעולה הוא למעשה הרחבה של פעילות רפלקטית נורמלית, אך יותר מדויקת ומחושבת אשר יכולה להוביל לתוצאות יותר אפקטיביות. מחקר פעולה הוא מחקר רב-ערך ככלי להתפתחות פרופסיונלית ומייצג גישה של מהפנים אל החוץ (inside –out) . אם ניקח את הוצאה לאור כדוגמה נוכל לראות כי מתוך מחקר זה כלומר ממחקרנו את המערכת נוכל לשכלל את תפקיד המערכת ולהביא לידי כך שז'אנרים רבים ואיכותיים יצאו לאור.  המחקר הוא אינטרס של המבצע אותו, אשר שם את צרכיו והאינטרס שלו במרכז תהליך החקירה, כאשר במהלך החקירה הצעד המשמעותי ביותר הוא הרפלקציה. רק דרכה נוכל לפתח את עצמנו. עבודה זו נחלקת לארבעה כאשר החלק הראשון עוסק בזיהוי הבעיה ומתאפשר לאחר תקופה של התבוננות ורפלקטיביות. כמובן ששלב זה יבוא לאחר השלב הראשוני ביותר שהוא השלב של בעיית המחקר או יותר נכון שאלת המחקר. 
החלק השני יהיה שלב איסוף הנתונים שבו נדע מה קורה בתחום הוצאה לאור, מה קורה כעת בשוק הספרים בלי לשנות דבר, על פי צפייה, ראיונות, איסוף נתונים, צילום חומר מהארכיון ועוד. בחלק השלישי בכך שהבנו וסיכמנו את הנתונים נביא הצעה כיצד לשנות את הקיים, כלומר דרך התערבות כל שהיא שבא ננסה לשנות על מניפולציה. בחלק האחרון נדווח על תוצאות ההתערבות ואם יש צורך נתכנן התערבות נוספת.

מחקר פעולה יוצא לדרך

לדעת מומחים מחקר פעולה לא פחות טוב ממחקר אמתי – אמפירי, ואף ניתן לקרוא למחקר פעולה "מחקר". המחקר יכול לסייע להתפתחות פרופסיונלית. הליך המכיל את המרכיבים: שאלה, או בעיה, חומר נתון/מידע, ניתוח ופירוש במידע. מחקר פעולה אכן מכיל את כל המרכיבים של "מחקר". ההבדלים העיקריים בין מחקר קונבנציונלי למחקר פעולה נערך על ידי ומבוצע על אותו חוקר.
כמו כן מחקר פעולה מכיל אלמנטים של התערבות ושינוי. הבדל נוסף ומהותי הוא כי "המחקר האמתי" נחשב למחקר אובייקטיבי – יוצא מן ההנחה שיש אמת חיצונית והמחקר אמור לגלות אותה, ואילו מחקר פעולה הוא סובייקטיבי – הידע והאמת הם מצרך נגיש התלוי בקונטקסט ההיסטורי וכיצד כל אחד צופה ומפרש תופעה/בעיה. המידע הוא אין סופי, אין אמת מוחלטת. ברוב מחקרי הפעולה אין צורך בתוקף חיצוני למחקר בשונה מ"מחקרים אמתיים". במחקר פעולה לא בודקים השערות, היפותזות, תיאוריות זו לא מטרתו. שוק הספרים בכלל והוצאות לאור בפרט מורכבים מדי כדי שאפשר יהיה לפקח על כל המשתנים ולבצע מחקר ניסויי. המטרה העיקרית של מחקר פעולה היא לנסות ולהבין, ולעסוק בנושאים פרקטיים ובעיות מידיות אשר עומדות מקבלי ההחלטות אצל הוצאה לאור.

 

 

הוצאות ספרים


הוצאות ספרים קמו והתפתחו במשך

קרא עוד

הוצאות לאור


הוצאות לאור משגשגות, ולראייה...

קרא עוד

המלצות הצוות


בשנה האחרונה פרסמה הוצאת ספרים

קרא עוד

פרקים ראשונים


כאן ניתן להתרשם מפרקים הראשונים...קרא עוד

פרסמו ספרכם כאן


חדש באתר - פרסום ספרים חדשים ואירוח

קרא עוד
שם:
טלפון:
מייל:
הודעה:
סניף צפון 04-8734066
סניף מרכז 052-5702454